Égi titkot őriz a kezdet
Te vagy a szeretet
Benned él

Te vagy a kezdet
Benned ölt testet
Amire gondolsz benned él
Moby Dick - Nem érhet véget

2012. szeptember 28., péntek

A zene látható pillanatai

Interjú Köhler Ágnes fotóssal


  Amikor az ember egy jó koncerten van és a kedvencei jobbnál-jobb szerzeményeit önfeledten élvezi, talán eszébe sem jut, hogy mennyi mindenki dolgozik a háttérben, amíg ő szórakozik. Nem kell nagyon szakembernek lenni, hogy kiszúrjuk a profi fotósokat a bulikon, akik jobbára csak a megfelelő pillanatokat lesik a képeik elkészítéséhez. 



Egy zenésznek/kiadónak/menedzsmentnek egyáltalán nem mindegy milyen képet közölnek le róluk másnap a médiában. Egy kép porrá zúzhatja évek hosszú munkáját, de vissza is adhatja a koncert atmoszféráját, közelebb hozhatja az előadót a közönséghez. Köhler Ágnes fotóst kérdeztem a rock és a fotózás kapcsolatáról. 




                               

 - Ági mióta foglalkozol fotózással?


 - Komolyabban körülbelül 6 éve. De a vizualitás számomra 1 éves korom óta az egyik legfontosabb az életemben. Akkor kezdtem el rajzolni.

 - Hogy kerültél a fotózás világába? Nálad is mindig kéznél van egy gép - (nem fotóképes telefon) akármerre jársz? 


 - Mint már említettem a vizualitás mindig is főszerepet játszott az életemben. Rajzfilmrajzolóként kezdtem, aztán grafikusként dolgoztam, mostanában pedig munkáim nagy részét a fotózás teszi ki. Már gyerekkoromban is szerettem fényképezni, a családban több fotós is volt. Régebben leginkább eszköz hiány miatt nem foglalkoztam komolyabban vele. Ráadásul az analóg fotózás igen költséges volt. 2004-ben Wacken-ben fotóztam koncerten először, ott még filmre exponáltam. Meg is lett belőle a baj, mert egy filmet rosszul fűztem be a nagy sietségben, és odaveszett egy egész Arch Enemy sorom.
Nem mindig van nálam a fényképezőgépem, több kilogrammos súlya miatt. Ez nem egy olyan „előkapom és kattintok” masina. Ritkán fordul elő, hogy például utcán előveszem.




                                   

 - A zenészek és előadók szinte folyamatos mozgása közepette nehéz elcsípni a megfelelő pillanatot?


 - Nem is a mozgás miatt nehéz, inkább a fényviszonyok nehezítik a fotós munkáját. Nagyobb koncerteken nem lehet vakut használni, de én kisebb klub bulikban sem szoktam, mert szerintem a vakus „kimerevített” képek elvesztik a koncert hangulatát. 



"inkább a fényviszonyok nehezítik a fotós munkáját"

                                 

 - Van általában képkoncepció a fejedben, amit igyekszel megvalósítani?


 - Sokszor függ az előadótól, de legtöbbször rögtönzök. Ha fotóztam már előtte a fellépőt, akkor szinte mindig vannak „sablon” képek róla a fejemben, amit újra és újra ellövök.


                                

 - Mennyire tudja esetleg befolyásolni egy konkrét stílusban mozgó előadó karrierjét, ha például egy vadnak és keménynek ismert zenészt esetleg pont az ellenkező hangulatában fotózzák le?


 - Véleményem szerint ez nem befolyásolja, hiszen az előadó úgy megy ki a színpadra, esetenként több ezer rajongó elé, hogy teljes mértékben felvállalja magát, azt amit a színpadon nyújt. Ha esetleg a backstage-ben készül kompromittáló kép, az más.



"Az én képeim azt tükrözik, amit én látok." 

- Megítélésed szerint, volt-e olyan zenész, akiről a saját felvételed talán többet is mutatott, mint ezer más kép róla? 

 - Biztos volt ilyen. Minden fotósnak van ilyen, hiszen mindenki másként látja az előadót, vagy másképp viszonyul hozzá. Az én képeim azt tükrözik, amit én látok. Természetesen a kedvenc bandáimról készült képekhez jobban kötődöm, mert ott már megjelenik a személyes élményem a szakmaiságon kívül.





 - A kedvenc bandáidat sikerült esetleg már közelebbről fotózni, vagy van akire/akikre még nem volt lehetőség, de szívesen fotóznád?


 - A legtöbb kedvencemet már fotóztam, de sokan vannak, akiket szeretnék még fotózni. Leginkább gyerekkori nagy ikonjaimat, az mindig izgalmasabb. 




                            

 - Egy több ezres rendezvényen vagy fesztiválon féltik-e a fotósok a technikai arzenáljukat? Van olyan, mint a gitárosoknál, hogy kisebb vagy rizikósabb helyekre a másik - gyengébb - cuccal mennek?


 - Nekem csak egy cuccom van, mindenhova azt viszem. Természetesen nagyon féltem. De elég strapabíró fémvázas gépem van, inkább az objektív, ami sérülékeny. Kaptam már a nyakamba sört, a fejemhez vágtak öngyújtót, de szerencsére eddig se a gépem, se én nem sérültünk meg komolyabban. Azért egy death wall közepén állva nem próbálnék fotózni. 



"Kaptam már a nyakamba sört, a fejemhez vágtak öngyújtót..."


 - Mennyi időt vesz igénybe egy buli utáni képsor kiválogatása, esetleg javítása? Mi a jellemzőbb? Sürgetik a határidőkkel a háttér munkálatokat vagy inkább profi és hibátlan képekre van igény?


 - A képmennyiség attól is függ, mennyi időm van fotózni koncert közben. Komolyabb koncerteknél az első 3 számot lehet csak fotózni fotósárokból, előfordul olyan, hogy ezután még a fényképezőt is le kell tenni, nehogy a közönségből fotózzunk. Ilyenkor kevesebb képből kell válogatnom. Ha végig fotózhatom a teljes koncertet, van, hogy 1000 kép is születik. Mindkét esetben maximum 1 nap az utómunka. Ahogy van időm koncert után, úgy rögtön nekiállok az utómunkának. Hiszen pár nap múlva már aktualitását vesztheti egy koncertkép-sorozat, főleg a mai ultragyors információhalmazban.

 - Színes vagy fekete-fehér?        


 - Koncertek esetében számomra színes. 


 - Analóg (tükörreflexes) vagy digitális?


 - Most már az analóg szintet elérő profi digitális.

 - Vannak a fotósokra nézve alapvető protokoll, íratlan szabályok, amit a közönség és a zenekar közötti sávban ajánlott szem előtt tartani? Van esetleg aki, nem szereti, ha fotózzák? Mit tud ilyenkor tenni a fotós?


 - A sablon szabályok közt mindig szerepel, hogy vaku nélkül dolgozzunk, ne zavarjuk ezzel az előadót. Általában az első 3 szám alatt lehetünk az árokban. Kivétel ez alól, ha például pirotechnika miatt nem lehetünk közvetlen a színpad előtt. Előfordult olyan is, hogy a rengeteg fotóst két turnusra kellett osztani, hogy elférjünk, és így csak másfél számot fotózhattunk.
Az árokban velem még nem volt olyan, hogy valaki nem akarta, hogy lefotózzam. Sőt, ilyenkor a közönség is fel szokott kérni, hogy 1-2 villázós képet is lőjek róluk. Inkább a színpad mögött szokott előfordulni visszautasítás, az is a nagyobb külföldi előadók részéről. 





                               

 - Szerinted a letöltések korában mennyit számít még egy esetlegesen szép fotó és grafikai elemekkel díszített booklet?


 - Én még kazetta borítókon és bookleteken nőttem fel, így nekem ez nagyon fontos. Mára minden elanyagtalanodott, a zene, a képek, a sajtó, a pénz. Minden online vagy digitális. Azt az érzést, amikor kinyitom a bookletet és vele együtt hallgatom a zenét, semmilyen monitoron nézett pixelhalmaz nem adhatja vissza számomra.



 - Munkáid széles palettát fognak át - csendélet, természet, live, portré. Melyik áll legközelebb hozzád?


 - Mindegyiket imádom, mindegyiket másért. Talán a koncertfotózás a legintenzívebb élmény, a zene miatt. A makro- és csendéletfotóknál tudok igazán elmélyülni. A portrék készítésénél pedig nagyon fontos, hogy milyen kapcsolatot tudok kialakítani a modellel.


 - Foglalkozol belső építész munkálatok megörökítésével is. Melyik számodra a nagyobb kihívás? Az üres terek/ tárgyak fotózása azokba "életet" lehelni, vagy a teli, mozgalmas színpadok pillanatainak nyakon csípése?


 - Mindkettő kihívás, de teljesen másképp. Az enteriőr-fotózás megint csak egy elmélyültebb munka, ott próbálgathatom a különböző beállításokat, kompozíciókat, fényeket, míg egy koncerten adott minden, és rövid idő alatt a reflektorok és mozdulatok kavalkádjából kell kihoznom a legjobbat.

 - Szoktál foglalkozni a fotózás technikai oldalával? Mennyire érdekli a jó fotóst a technika rohamtempójú fejlődése? 


 - Soha nem voltam technikai ember. Annyira érdekel ez a része, amennyire pont szükségem van rá. Ismerem a saját gépem működését. Ez mellett fontos a fénytechnika ismerete, ezt folyamatosan tanulom. 



"fontos a fénytechnika ismerete"




 - Mit tanácsolnál azoknak, akik mostanában szeretnének fotózással, esetleg koncertfotózással foglalkozni?


 - Csak azt, hogy minél több koncerten, minél többet fotózzanak, és az automata kattintgatásokat mellőzve, tudatosan készítsék a képeket!

Köszönöm szépen az interjút! Sok sikert a folytatáshoz!


Köhler Ágnes official website

Nincsenek megjegyzések: